Jouko Linjama on kuollut
Jouko Linjama

Kuva on valokuvaaja Riitta Ruusun ottama, kun Jouko Linjama täytti 60 vuotta.

Jouko Linjama on kuollut

Tuusulan seurakunnan pitkäaikainen kanttori Jouko Linjama on kuollut (4.2.1934 Kirvu - 12.1.2022 Hyvinkää).

Hän opiskeli Sibelius-Akatemiassa kirkkomusiikkiaineita ja sävellystä. Sävellysopintojaan hän jatkoi myöhemmin Saksassa Kölnissä. Linjama toimi Tuusulan seurakunnan kanttorina vuosina 1964-1997.

Jouko Linjama kuului Suomen eturivin kirkkomusiikkisäveltäjiin. Hän sävelsi mm. laajoja oratorioita, kantaatteja, laulusarjoja ja kuoroteoksia. Monet hänen sävellyksistään syntyivät Tuusulan kirkon urkujen äärellä.

Linjamalle myönnettiin Kirkon sävellyspalkinto vuonna 1979. Vuonna 2004 sai kantaesityksensä hänen lastenoopperansa Suomalainen tapiiri. Linjama jatkoi sävellystyötään vielä eläkepäivinään.

Tuusulan seurakunnan kanttori Erja Hartala ehti olla töissä Jouko Linjaman kanssa 13 vuotta. Ensimmäisenä hän muistaa Linjamasta hänen älykkään huumorinsa.

– Hänen seurassaan ei koskaan ollut ikävystyttävää.

Linjaman tuotteliaisuus näkyi hänen työssään kanttorina.

– Hän meni sunnuntaiaamuisin ajoissa kirkkoon ja sävelsi alkusoitot virsiin, Hartala muistelee.

Kirkkoherra Ulla Rosenqvist muistaa Jouko Linjaman ajattomana ja nuorekkaana miehenä.

– Hän oli taiteellinen ihminen ja taide oli hänelle ykkösasia.

Linjama oli aikanaan mukana Tuusulan kirkon, Jokelan kirkon ja Paijalan kappelin urkujen hankinnassa.

Hänen kynästään on syntynyt myös Urkumessu. Se esitettiin viimeksi 17.10.2021 Tuusulan kirkon urkujen 50-vuotisjuhlamessuna. Linjama oli vahvasti mukana messun toteutuksessa, vaikka ei itse päässytkään paikalle.

– Hän sävelsi messun virsiin alkusoitot, Hartala kertoo.

Linjaman sävellystyön jäljet näkyvät vielä pitkään suomalaisessa kirkkomusiikissa.

– Kunnioitamme hänen elämäntyötään, Hartala toteaa.

Yle

Keski-Uusimaa