Lasikuvat
Lasikuvat

Ylhäältä vasemmalta: Kolmiyhteinen Jumala, Kyyhkynen - Pyhän Hengen vertauskuva, Alhaalla vasemmalla Kristus-monogrammi sekä kreikan kirjaimet alfa ja omega, sekä symboli seurakunnasta laivana.

Lasikuvia seurakuntakeskukseen

Tuusulan seurakuntakeskus sai lisää taidetta torstaina 27.1.2022. Kyseessä on lasimaalauksia, jotka on toteutettu teippaustekniikalla.

Isot ikkunakuvat löytyvät A-talon pääoven yläpuolelta. Pienemmät kuvat ovat A-talon toisen kerroksen aulan ikkunassa ja B-talon ala-aulan ikkunassa.

Aloite taidetoimikunnalta

Ensimmäisen kerran lasimaalauksista puhuttiin taidetoimikunnassa 2019. Aloitteen maalausten hankkimiseen teki arkkitehti Klaus Winqvist. Hän myös suunnitteli maalaukset.

Ajatus lasimaalauksista sai toimikunnassa kannatusta. Jäsenet joutuivat kuitenkin pohtimaan työn hintaa. Aito lyijylasitekniikalla toteutettu lasimaalaus oli hinnaltaan kymmenkertainen verrattuna teippaustekniikalla toteutettuun taiteeseen. Toimikunta päätyi hinnaltaan halvempaan ratkaisuun.

Kuvissä kristillistä symboliikkaa

Lasikuvat edustavat perinteistä, kristillistä symboliikkaa.

Ylhäällä vasemmalla

Tasasivuinen kolmio symboloi Pyhää Kolminaisuutta. Kuviosta näkee, että yhtäkään osaa ei voi ottaa pois rikkomatta kokonaisuutta. Sen sisällä oleva silmä muistuttaa Jumalan kaikkinäkevästä katseesta.

Ylhäällä oikealla

Kyyhkynen symboloi Pyhää Henkeä.

Alhaalla vasemmalla

Kristusmonogrammi muodostuu kirjaimista X ja P, jotka kreikan aakkosissa ovat K ja R eli Kristus-sanan alkukirjaimet.

Kreikan aakkosten ensimmäinen Alfa ja viimeinen Omega symboloivat yhdessä iankaikkista Kristusta.

Alhaalla oikealla

Laiva symboloi Kristuksen ohjaamaa seurakuntaa maanpäällisellä vaelluksellaan.

Taustakuviot

Taustakuviot ovat puhtaasti esteettisiä elementtejä. Ne edustavat nykyaikaista versiota vanhoista lyijylasi-ikkunoista.

1.2.2022