Kesäisiä rytmejä

Kesäisiä rytmejä

”No siinä on varmaan suunnilleen kaikki!” huudahdin, ja pamautin omankin auton ovet ja takaluukun kiinni. Erja-kanttorin auto oli jo pakattu ääriään myöten täyteen rytmisoittimia, rumpuja, nuotteja, kyniä, papereita, nuottitelineitä ja istuinpatjoja. Aika paljon tarvitaan kamppeita, kun lähdetään pitämään muutaman päivän mittaista lasten musiikkileiriä.

Leiriläisporukka vaikutti alusta asti innostuneelta ja iloiselta, vaikka monikaan ei tuntenut toisiaan entuudestaan. Mukana oli myös muutama tuttu lapsikuorolainen. Leirillä kokeiltiin ja toteutettiin monenlaisia musiikillisia juttuja. Sadun opastuksella askarreltiin omat ämpärirummut, joita hyödynnettiin rytmiharjoituksissa; joissakin kappaleissa soitettiin koko ajan komppia ja yhdessä afrikkalaisessa laulussa rummut kiersivät laulun aikana koko ringin ympäri samalla tuoden mahtavan rytmin lauluun. Kaanoneita harjoiteltiin monta ja pystyimme jakautumaan jopa neljään ryhmään varsin vaivattomasti, kun meillä oli niin taitava porukka mukana! Wau! Parissa kappaleessa harjoittelimme myös kaksiäänistä stemmalaulua.

Musiikin tekeminen on verrattaen pitkäjänteistä hommaa mutta mielestäni yksi musiikkileiriä läpäisevistä huippujutuista oli, kun perehdyimme koko leiriorkesterin voimin Tšaikovskin Joutsenlammen teemaan niin, että mukana oli bassopaloja, alttopaloja, xylofonit, kanteleita, triangeleita, huiluja, boom whackereitä (putket) ja pari pianistia. Pikkuhiljaa leirin kuluessa pääteema rakentui eri soittimien toteuttamina pala kerrallaan niin, että lopputuloksena sovituksessamme soittivat kaikki mukana! Mielettömän kiva yhdessä toteutettu keskittynyt hetki -sitähän yhteismusisoinnin kuuluukin parhaimmillaan olla.

Lisäksi leiriin sisältyi bodypercussio -harjoituksia, askartelimme huovuttamalla rytmimunat, paistelimme kodassa nakkeja ja vaahtokarkkeja, ajelimme polkuautoilla, uimme ja suppailimme, pelailimme lautapelejä ja vaikka mitä muuta! Telttayöt tuntuivat monista ennakkoon jännittäviltä mutta toinen yö oli rauhallisempi ja uni tuli nopeammin. Tosin yö oli aika kylmä, taisi olla peräti vain 6 astetta "lämmintä". Silloin joutuivat makuupussit koetukselle ja muutama lisähuopakin tarvittiin.  Emäntien laittamat ruuat maistuivat ja ne rytmittivät mukavasti muuta touhua antaen lisää energiaa uusiin puuhiin. En silti ihmettele, jos leiriltä kotiin palasi joukko väsyneitä lapsia ja nuoria :) Totuuden nimissä täytyy myöntää, että myös me kanttorit olimme leirin jälkeen melko ”väsyneitä mutta onnellisia”. On ihanaa seurata läheltä lasten innostunutta tapaa olla hetkessä läsnä täysillä ja nauttia kesälomasta tällä kertaa järven rannalla leireilyn merkeissä.

Näin syksyn alkaessa tuntuu kivalta vielä muistella alkukesän leiriä samalla kun suunnitellaan, mitä kaikkea kivaa lapsikuoron tulevaan kauteen sisältyy! Lapsikuoroissa laulamisen lisäksi soitellaan rytmisoittimia ja tehdään kehorytmiharjoituksia, päästään esiintymään seurakunnan tilaisuuksiin ja tutustutaan uusiin kivoihin kavereihin. Joskus vietetään leiripäiviä ja ensi keväänä on luvassa yhteisiä juttuja myös Järvenpään ja Keravan lapsikuorolaisten kanssa!

Jos teillä kotona asuu laulukärpäsen puraisema kouluikäinen lapsi ja aikataulut antavat myöden niin nyt on hyvä hetki liittyä lapsikuoroon! Harjoituspäivä on keskiviikko klo 16, eikä kuoroon liittyminen maksa mitään. Ensimmäiset harjoitukset ke 31.8. Jokelan Kotikirkossa harjoittelevat Joutsenet Minnan johdolla (Erja on jäämässä nyt syksyllä eläkkeelle) ja Hyrylän seurakuntakeskuksella Laululintuset Riinan kanssa. Tarkempaa tietoa ja ilmoittautumislinkki löytyy tästä linkistä.

Aurinkoisia syyspäiviä!

Riina Haapaniemi