Kynttilämeri

Kynttilämeri

Päivystin tänä syksynä Paijalan hautausmaalla. Aikaa oli kulkea ristiin rastiin uuden ja vanhan kappelin väliä, käydä siunaamieni ihmisten hautapaikoilla ja muistaa heidän läheisiään. Haudoilla kävijöiden kanssakin vaihdettiin muutama sana surusta.

Hautausmaa ei ole aiemmin ollut itselleni tärkeä paikka. En ole menettänyt läheisimpiä perheenjäseniä sairaudelle tai vanhuudelle, ainakaan vielä. Sairauksien kanssa lähipiirissä on kuitenkin kamppailtu jo vuosia ja menettämistäkin olen etukäteen pelännyt. Tiedän, että tuo aika on edessä ennemmin tai myöhemmin.

Ehkä siksi sitä luulisi, että hautausmaalla käyminen on raskas ja ahdistava kokemus. Ja sitä se voi hyvin olla. Huomasin kuitenkin ajan pysähtyvän ja hiljaisuuden asettuvan sisimpääni. Kokemus oli rauhoittava ja lohdullinen. Kuoleman kohtaaminen viekin usein elämän tärkeiden asioiden äärelle. Miten paljon yhteinen aika onkaan merkinnyt! Vaikeiden tunteiden keskellä rakkaus ja kaipuu loistavat kirkkaimpina.

Kaikki se nostaa palan kurkkuun ja kyyneleet silmäkulmiin. Tuntuu entistä tärkeämmältä selvittää ristiriidat, auttaa silloin kun voin, ja kertoa, miten paljon välitän. Täyttää rakkaudella ja merkityksellisillä asioilla se aika, joka itselle on suotu. Aika kun ei lopulta ole omissa käsissäni, vaikka kuinka sitä Taivaan Isältä pyytäisin. Ehkä juuri siksi kuoleman todellisuuden kohtaaminen on niin tärkeä osa elämää. Sitä vasten näen tärkeän kirkkaammin.

Tänä pyhäinpäivänä vien kynttilän isovanhemmilleni, joita en koskaan ehtinyt tavata, sedälleni ja kahdelle karvaiselle perheenjäsenelle, joiden hännänheilahduksia kovasti kaipaan. Rukouksissa ovat aivan erityisesti myös ne läheiset, joille päivä on raskas, sillä he vievät kynttilöitään rakkaimpiensa muistoksi suurta surua kantaen. Toivon, että pimeyden keskellä loistava kynttilämeri lohduttaa ja muistuttaa meitä jokaista siitä toivosta, joka vie kuoleman rajan toiselle puolelle taivaan kotiin. Rakkaat ovat jo perillä, vaikka oma matkamme on vielä kesken.

Eveliina Moilanen
pappi