Juhlakuukausi
Suomen lippu liehuu taivasta vasten

Juhlakuukausi

Valojen määrä vain lisääntyy kotien pihoilla ja kaupunkien kaduilla.  Joulukuu on juhlan aikaa. Itsenäisyyspäivää juhlimme Suomen-lippu saloissa ja kynttilät ikkunalaudoilla. Tänä itsenäisyyspäivänä itsenäisyys on saanut toisenlaisen merkityksen. Ukraina taistelee tällä hetkellä omasta itsenäisyydestä Venäjään vastaan.

Tänään 8.12. liehuvat taas Suomen liput. Tänään juhlimme Sibeliuksen syntymäpäivä ja suomalaisen musiikin päivää.

Liputuspäivinä on hienoa kulkea ulkona ja nähdä Suomen lippujen liehuvan saloista. Tuntuu juhlavalta. Monen salko on kyllä tyhjänä. Usein olen miettinyt, että miksi me suomalaiset tai tuusulalaiset emme liputa kovinkaan aktiivisesti. Siihen en ole syytä löytänyt.

Loppukuussa juhlat jatkuvat joulun, Jeesuksen syntymäjuhlan merkeissä. Silloin kirkot täytyvät ja hautausmaat loistavat kynttilämeressä, kun ihmiset haluavat muistaa jouluna myös edesmenneitä rakkaitaan.

Juhlitaan, kun on juhlan aika.

Ulla Rosenqvist,
Tuusulan kirkkoherra