Ukrainaa muistetaan rauhankelloilla 24.2.

Ukrainaa muistetaan rauhankelloilla 24.2.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispojen viesti Venäjän Ukrainaan hyökkäämisen vuosipäivänä 24.2.2023

Venäjän laiton hyökkäys Ukrainassa jatkuu. Kärsimyksen ja uhrattujen ihmishenkien määrä on kestämätön. Ukrainalaiset tarvitsevat kaiken saatavilla olevan avun ja tuen.

Sodan vaikutukset ulottuvat laajalle ja synnyttävät huolta myös täällä Suomessa. Tarvitsemme yhteenkuuluvuutta ja keskinäistä huolenpitoa.

Olemme kutsuneet seurakuntia soittamaan kirkoissa rauhankelloja sodan syttymisen vuosipäivänä 24.2.2023 kello 12.

Seurakunnissa rukoillaan Ukrainan ja ukrainalaisten puolesta vuosipäivää seuraavana sunnuntaina ja edelleen tulevissa jumalanpalveluksissa sekä järjestetään rukoushetkiä ukrainalaisten tueksi. Olemme myös rohkaisseet seurakuntia järjestämään tukitapahtumia yhdessä muiden tahojen kanssa ja rakentamaan yhteyttä ukrainalaispakolaisiin Suomessa.

Kannustamme kaikkia muistamaan Ukrainaa rukouksissa, lahjoittamaan alueella toimiville avustusjärjestöille ja osoittamaan tukea Suomessa oleville ukrainalaisille.

Rukousaineistot tarjoavat sanoja, joilla rukoilla rauhan puolesta.

“Herra, sinä valmistat meille rauhan.” (Jes. 26:12)

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat

Tuusulan rauhankellot

Tuusulassa kelloja soitetaan 24.2.2023 kello 12 Jokelan Kotikirkossa, Kellokosken kirkossa, Tuusulan kirkossa ja Paijalan kappelissa.