Blogi: Muistoja 60-luvulta

Tuusulanjoki Lahelan kohdalla vuoden 1969 ilmakuvassa. Tuusulan museo, Virtuaali-Tuusula.

Blogi: Muistoja 60-luvulta

Vuonna 1960 muutimme Miehikkälään, jonne isäni valittiin kirkkoherraksi. Asuimme isossa pappilassa, jossa oli myös kanslia eli kirkkoherranvirasto, jonka hoito kuului isän moniin tehtäviin. Hän kirjoitti virkatodistuksia, sukuselvityksiä, ynnä muuta sellaista. Työtä oli hänellä paljon ainoana pappina. Hän oli pitäjän kermaa mm. kunnanlääkärin Pertti Kuikan ja poliisipäällikkö Armas Vaittisen kanssa. Silti isä ehti metsästää ja kalastaa sekä käydä joskus jopa hyppäämässä pituutta meidän poikien kanssa.

Minulla oli paljon kavereita: naapurissa asuvan nuorisonohjaajan Toivo Valkosen pojat ja maanviljelijä-taksinkuljettaja Pekka Saksan pojat, sekä Pekan veljen pankinjohtaja Martti Saksan pojat. Poikaporukkaan kuului noin 15 poikaa. Kouluun mentiin suksilla ja välitunneillakin hiihdettiin. Talvella oli usein hiihtokilpailuja, joista palkinnoksi saatiin lusikoita. Mäkihyppyä harrastettiin itse tehdyistä hyppyreistä. Kesäisin oltiin usein Myllylammella uimassa koko päivä. Topi Valkonen vei meidät sinne aamulla pikku-Fiatilla, joka oli tupaten täynnä poikia. Läheisellä Salpa linjalla leikittiin usein sotaa. Siellä oli juoksuhautoja ja bunkkereita. Pyhäkoulua käytiin isolla joukolla pyhäisin eri taloissa. Lammastarroja liimailtiin sitten kotona pyhäkoulutauluun. Seurakunnan teltta-kesäleireille osallistuttiin.

Myöhemmin Tuusulassakin suosittuja olivat poikien ja tyttöjen kesäleirit Russan leirikodilla, joita veti legendaarinen nuorisonohjaaja Paavo Niska. Lentopalloa pelattiin paljon, Paavo oli niin hyvä siinä, että pelasi yksin 7 poikaa vastaan ja voitti. Tuusulassakin oli vireä pyhäkoulutoiminta, jota johti Alma Korppi Tommola. Minäkin kävin pyhäkoulua 14-vuotiaaksi. Oppikouluun oli pääsykoe, ja vuonna 1966 aloitin Tuusulan yhteiskoulun. Koulukirjat ostettiin aina syyskuun alussa Haikosen kirjakaupasta. Kristillisyys oli voimissaan, sillä joka aamu koko koulu kokoontui aamuhartauteen ruokasaliin.

Timo Huuhtanen

Tuusulan kappalainen