Blogi: Millainen on sinun pääsiäisesi?

Blogi: Millainen on sinun pääsiäisesi?

Moni viettää pääsiäistä ajattelematta sen kristillistä alkuperää.

Kirkkoon tullaan palmusunnuntaina ja kiirastorstaina ehkä tavallista isommalla joukolla, mutta pitkäperjantai ja pääsiäispyhät vetävät vähemmän väkeä. Pääsiäisaikana kirkoissa käy keskimäärin yli satatuhatta henkeä koko Suomessa, kun arkipyhinä kirkossakävijöitä on puolet vähemmän.

Kirkossakäynti ei kuitenkaan yksinään ole mittari siihen, paljonko ihmiset osallistuvat erilaisiin pääsiäisajan kirkollisiin tai ylipäänsä hengellisiin tilaisuuksiin. Televisio- ja radiojumalanpalveluksilla on vankat kannattajansa. Niiden kautta tavoitettaan tuplasti enemmän väkeä kuin ns. ”live”-messuilla.

Tänä päivänä monet seurakunnat, kuten myös Tuusulan seurakunta, striimaavat messunsa omista kirkoistaan. Tällöin seurakuntalaiset pääsevät mukaan oman kotikirkkonsa messuun.

Myös erilaiset pääsiäisvaellukset keräävät ihmisiä pääsiäisen sanoman äärelle. Tuusulassa vaellus toteutetaan tänä vuonna Tuusulan seurakuntakeskuksessa palmusunnuntaista hiljaisen viikon keskiviikkoon.

Pääsiäiseen meillä Suomessa kuuluvat tietenkin tietyt pääsiäisruuat kuten erilaiset kalat, suklaiset pääsiäismunat, mämmi ja viime aikoina myös pasha.

Virpominen kuuluu myös pääsiäiseen. Toiset virpovat palmusunnuntaina ja toisen hiljaisen viikon lauantaina.

Kuuluvatko nämä tavat pääsiäiseesi? Mitä ne sinulle merkitsevät? Mitä sinä toivoisit seurakunnalta tai kirkolta pääsiäiseen liittyen?

- Ulla Rosenqvist, kirkkoherra

Päivitetty 29.3.2023