Menikö yli hilseen?

Menikö yli hilseen?

Mitenhän sitä pitäisi sanansa asettaa, kun on tulossa perhemessu? Tätä pähkäilin saarnaa tehdessä. Tuleekohan sinne perheitä? Siitä lähden, että perheitä tulee ja koetan puhua yksinkertaisesti, niin kuin lapsille pitäisi puhua. Onneksi messu oli käyty tarkasti läpi kanttorin ja lastenohjaajien kanssa.

Sakastissa käy ilmi, että evankeliumin kuvaelmasta puuttuu vielä Joosef. Hetken mietittyäni päätän suostua Joosefiksi ja tehdä vaatesulkeiset: Joosefin kaapu päälle päivän virren aikana ja alba taas takaisin tilalle saarnan jälkeen ennen ehtoollista. Kanttori suostui vielä laulattamaan kuorolla ylimääräisen laulun saarnan jälkeen, jotta ehdin vaihtaa vaatteet.

Kymmenen minuuttia messun alkuun ja suunnitelma menee uusiksi. Taivaan lahjana lapsityönohjaaja oli saanut rekrytoitua paikalle saapuvista kirkkovieraista Joosefin. Hienoa tällainen valmius lyhyellä varoitusajalla! Saan huoahtaa ja keskittyä papin tehtäviin.

Messu alkaa. Mukana on lapsiperheitä, hyvä hyvä! Kuoron laulut elävöittävät. Simeon tulee temppeliin ja ylistää Jumalaa, kun saa nähdä Jumalan lupaaman pelastuksen Jeesus-lapsessa. Saarnassa johdattelen meitäkin näkemään tämän pelastuksen. Väki tulee sankoin joukoin ehtoolliselle ja lapset siunattaviksi. Simeon on vaihtanut vaatteensa ja palvelee ehtoollisen jaossa. Lastenohjaajat tulevat eteen vetämään laululeikkejä. Tämähän menee hienosti, kun kukin tuo kortensa kekoon.

Kirkkokahvilla tapaan eläkkeelle siirtyneen, Tuusulan seurakunnan lapsityössä mukana olleen henkilön. Kysyn häneltä oliko saarna liian vaikea. Hän vastaa, että mukana ollut lapsenlapsi seurasi ainakin silmä tarkkana miten pappi toimii. Ja vaikka hän ei olisi kaikkea ymmärtänytkään, niin mielenkiinto tällä pojalla säilyi loppuun asti.

Kiva oli katsella pojan pullan mutustelua mummonsa seurassa. Ja niinhän kerrottiin koulutuksessa, että lapsen hengellisyys on kokonaisvaltaista. Rituaalit ovat tärkeitä, niin myös tunnelma ja laulut. Ja jospa saarnakaan ei mennyt aivan yli hilseen? Herra yksin tietää.

Lauri Seppänen
kappalainen