Ollaanko hyvillä mielin?

Ollaanko hyvillä mielin?

Kanttoriporukalla lähdettiin helmikuun alussa kanttoripäiville Lappeenrantaan. Lähtö aamujunalla Keravalta oli varhainen, mutta junasta itsemme löysimme, kaikki neljä. Samaan junaan tulivat myös Keravan kollegat sekä myöhemmin muita tuttuja.

Kaupunginjohtaja otti Suomen kanttorit vastaan kaupunkiinsa mielihyvin. Viikonloppuisin venäläiset turistit tungeksivat kaupungilla ostoksilla, mutta keskellä tuota viikkoa kaupungilla liikkuivat nyt kanttorit.

Varsin näkyviksi ja kuulluiksi tulimme kahdessa eri tilanteessa. Ensiksi flash-mob esityksessä kauppakeskuksessa kajautimme virren Soi kunniaksi Luojan. Yksi aloitti laulun ja vähitellen mukaan tulivat muutkin ”kaupoissa asioivat” kanttorit. Toinen räväkkä veto oli, kun kaupunginorkesterin konsertin loppunumerona koko kuulijajoukko, mukana n. 370 kanttoria, lauloi orkesterin ja solistien kanssa Händelin Hallelujan konserttiohjelman välissä olleesta nuotista.

Päivien teema, Hyvillä mielin, on monille kanttoreille totta, mutta ei kuitenkaan kaikille.

Mistä kanttorin hyvä mieli syntyy?

Marja-Liisa Mankan loistavasta esitelmästä lainaten: “Elämässä on kaikki hyvin, jos sieltä löytyvät seuraavat ainekset (Martin Seligmania mukaan): positiivisuus, innostus, ihmissuhteet, merkitys ja saavutukset.”

Kanttorina olen hyvillä mielin siitä, että saan tehdä  työtä, josta jo  nuoruudesta lähtien olen unelmoinut. Nuoruuden haave liittyi jumalanpalvelusten soittoon ja siihen, että lauantai-iltana voi mennä kirkkoon harjoittelemaan seuraavan aamun soittoja varten. ”Vanha holvikirkko” soi usein radiossa ja varmasti muokkasi tätä haavetta. Vielä nykyäänkin tämä, työn keskeinen tehtävä, tuottaa iloa. Lisäbonus on jos tietää, että kuoro tai avustava muusikko on myös aamulla tulossa messuun.

Se on sitten eri juttu, mitä kirkkokansa tänä päivänä kanttorilta ja kirkkomusiikilta  odottaa, ja miten näihin odotuksiin vastataan!

Erja Hartala