Nyt eroan kirkosta

Tästä en tykkää. Nyt eroan kirkosta.

Monien muiden kaltaisteni tavoin kuuntelen työmatkoillani radiota. Pari päivää sitten radiokanavan keskusteluohjelmaan soitti tuohtunut mieshenkilö, joka paheksui värikkäin sanakääntein sukupuolineutraalia avioliittolakiehdotusta. Loppuun hän täräytti uhkauksen: ”Jos laki menee läpi, niin minä eroan kirkosta!”

Jäin siinä pohtimaan, että miten tämä asia liittyy kirkkoon? Eikö päätöksen asiasta tee kansanedustajat?

Valtion ja kirkon suhde on Suomessa pitkään ollut tiivis. Siksi monen kansalaisen mielessä valtion ja kirkon välillä on yhtäläisyysmerkki. Tämän takia kirkko joutuu välillä sijaiskärsijäksi valtion ja sen kansalaisten välisissä erimielisyyksissä.

Soittajan ajatuksenjuoksu lienee ollut jotain tämän suuntaista: ”Kyllä suututtaa tuo lakiehdotus. En viitsi muuttaa ulkomaille, eikä valtiosta voi erota. Mutta kyllä minä niille vielä näytän! Eron kirkosta, niin siitäpä saavat.”

Siinä sitten kuin ohimennen viitataan kintaalla kaikelle seurakuntien tekemälle työlle.

Onneksi kirkkoon voi myös liittyä uudelleen.

Janne-Antti Latvala
tiedottaja