Demoni

Se on vain demoni

Eräässä kahvipöytäkeskustelussa mies valitti kuinka hänellä oli viime aikoina ollut kipeä selkä, jolloin vieressä istuva sanoi hänelle lohduttavasti: ”Hyvä Veli, älä välitä, se on vain demoni.”

Viime aikoina on keskusteltu siitä, voidaanko kirkon tilaisuuksissa puhua demoneista, riivaajien ulosajamisista ja muista henkimaailman asioista. Moni on paheksunut tunnetun sairaitten puolesta rukoilijan Pirkko Jalovaaran puheita siitä, että jopa lääkkeet voivat aiheuttaa demonien tulon ihmisen sisään. Hurjalta on tuntunut monesta sekin, kun hän kertoi, että Kallion kirkossa alttarin eteen tuli 100 ihmistä, joissa oli riivaaja, ja että he olivat itse mm. kertoneet, että demonit puhuvat heille.

Tämänkaltaiset henkimaailman asiat tuntuvat suurimmalle osalle ihmisistä oudoilta ja vierailta, pelottaviltakin. Niinpä esim. Kalle Isokallio vaati aamutelevision ”jälkiviisaissa”, että kirkon johdon pitäisi puhaltaa peli poikki ja sanoa, ettei tämä käy. Hän ei halua kirkollisveron maksajana olla mukana tämmöisessä toiminnassa. Varmaan moni muukin ajattelee tähän tapaan. Myös tunnettu sairaitten puolesta rukoilija Seppo Juntunen on ihmetellyt Jalovaaran puheita ja pitänyt valitettavana, että joku julistautuu  demonien ja riivaajien ulosajon ”asiantuntijaksi.”

On hyvä, että kirkossa puhutaan vaikeistakin asioista. Jeesuksen aikana eksorsismi eli riivaajien ulosajaminen oli normaalia elämänmenoa. Eihän Jeesuskaan sitä kieltänyt, hän päinvastoin teki sitä itsekin. Evankeliumeissa on useita esimerkkejä siitä, miten Jeesus ajoi ihmisistä pahoja henkiä, jolloin ihmiset parantuivat erilaisista taudeista. Koska silloin ei tunnettu kaikkia tauteja (jotka tänään tunnetaan), ihmiset puhuivat riivaajista ja pahoista hengistä.

Varmasti tänäkin päivänä ihmisiä parantuu rukouksen kautta. Jumala toimii ja parantaa sairaita, kun heidän puolestaan rukoillaan. Mutta on myös muistettava, että eniten ihmisiä parantuu lääkäreitten ja lääkkeitten avulla, silloinkin Jumala parantaa. Hän on antanut lääkäreille viisautta, tietoja ja taitoja, niin että he voivat esim. leikkausten ja oikeitten lääkkeiden kautta parantaa sairaita.

Lääketiede kehittyy koko ajan ja moniin ennen parantumattomiin sairauksiin on löydetty hoitokeinoja. Se ei kuitenkaan tee tyhjäksi sitä, etteikö Jumala parantaisi myös silloin, kun sairaitten puolesta rukoillaan. Kuitenkaan rukoileminen ei  korvaa lääketiedettä, vaan täydentää sitä.

Timo Huuhtanen
Jokelan aluekappalainen