Arkinen usko

Arkinen usko

On maaliskuu, kylmää, mutta jo selvästi valoisampaa. Kevät, tule jo pian, laskeudu arkemme keskelle!

Meidän arjen todellisuutemme ovat kovin erilaiset. Joku meistä elää juuri nyt kiireisiä ruuhkavuosia, tekemistä riittää niin työelämässä kuin perheen parissa. Kiire juoksuttaa. Läsnäolo unohtuu.

Rauhallinen viipyily voi tuntua mahdottomalta. Tätä kuitenkin varmaan moni kiireinen keski-ikäinen juuri kaipaisi, hiljaista vetäytymistä Jumalan kasvojen eteen. Hoitavaa läheisyyttä. Rakastaahan Jumala?

Voit katsoa tätä elämää myös vanhuksen, elämän ehtoopuolella olevan ihmisen silmin. Mikä sinulle on tärkeää ja hoitavaa kirkon uskossa, mikä kantaa arkeen saakka? Ehkä vanhat tutut virret, kirkossa käynti, tutut ja turvalliset asiat. Jumalan huolenpito. Iltarukous. Vastaahan Jumala?

Tai ehkä olet nuori, täynnä kysymyksiä elämän tarkoituksesta, ihmettelyä, epävarmuutta, oman paikan etsimistä. Avoimena uusille tuulille. Kuuleehan Jumala?

Olitpa kuka vain, niin kirkon ovet ovat avoinna sinulle. Uskonelämässä on monia erilaisia elementtejä, jotka voivat puhutella meitä eri tavoin.

Pyhässä sanassaan ja ehtoollisen sakramentissa voimme kokea pyhän kosketuksen. Jumala itse on läsnä.

Rukouksen kautta saamme yhteyden Jumalaan. Saamme kertoa omat kipeimmät tuntomme tai nöyrän kiitoksemme. Jumala kuulee ja vastaa. Saamme levätä Hänen läsnäolossaan ja rakkaudessaan. Saamme uutta voimaa arkeen.

Hengellisen musiikin, erityisesti virsiperinteen, kautta ihmiset voivat kanavoida ne uskonnolliset tunteet, joissa omat sanat eivät tunnu riittävän tai niitä ei vain löydä. Virret tarjoavat lohdutuksen sureville ja ahdistuneille, mutta myös mahdollisuuden kiitokseen ja ylistykseen.

Usko ei kuulu vain pyhäpäiviin, erikoistilanteisiin ja juhliin. Se on osa arkea ja elämää. Sitä on arkinen usko.

Sarri Päiväsaari-Vestenius
seurakuntapastori