Vielä hiihtämisestä

Vielä hiihtämisestä

Talvi on usein loppunut liian nopeasti ja talviurheilu jäänyt aloittamatta.

Työ on niin kokonaisvaltaista, että ennen joulua ei ehdi ja joulun jälkeen tarvitsee lepäämiseen juuri ne kaksi kuukautta, jotka yleensä ovat pakkaskuukausia.

Tänä keväänä on ollut kuukauden verran pidempään pakkasta ja niinpä meidän perheessäkin on ehditty mukaan talviliikuntaan.  Erittäin keveästi, mutta kuitenkin.

Päätin mennä mukaan siihen joukkoon, joka parkkeeraa Tuusulan kirkon parkkipaikalle ja hiihtää muutaman kierroksen Tuusulanjärven jäällä. Hiihtoretket ovat olleet rentouttavia. Vastaan tulleet tai ohi pyyhältäneet hiihtäjät ovat hymyilleet ja sanoneet mukavia kommentteja. Liikkuminen luonnossa, aurinko, syvät hengitykset ja maisemien ihastelu ovat alentaneet verenpainetta ja antaneet hyvää mieltä. Olen ollut onnellinen siitä, että tuli lähdettyä lenkille.

Olen myös tunnistanut rannan rakennuksia järven suunnalta. Luulenpa, että tunnen suurimman osan niistä. Kesällä se varmaan on vaikeampaa, kun puihin tulee lehdet ja maisema muuttaa näin ilmettään.

Etäisyydet järvellä ovat pieniä. Kalamestarin rannasta on jään ylitse tosi lyhyt matka kirkkorantaan. Ensi talvena voisivat siellä asuvat tulla vaikka hiihtäen kirkkoon jumalanpalvelukseen sunnuntaiaamuisin. Jumalanpalveluksen jälkeen on usein tarjolla myös kirkkokahvit, ja suksille voidaan varmaan  järjestää parkki jumalanpalveluksen ajaksi.

Asuin lapsuudessa Etelä-Savossa, järven rannalla, joten vesi on kesät talvet ollut tuttu elementti. Kesät uitiin, soudeltiin ja saatiin ajaa pienellä perämoottorilla järven taakse sieneen tai marjastamaan. Joskus päästiin isolla veneellä Puulalle. Talvisin hiihdettiin ja luisteltiin, jopa pyykkivesi haettiin järvestä.

Laaja, tasainen tuusulalainen viljapelto on hieno, mutta Järvi-Suomen kasvatille vesi, myrskyävä tai tyyni on sykähdyttävän tärkeä. Talvella se on kuoren alla mutta tarjoaa ihanan pinnan liitelylle, luistelulle ja hiihtelylle sekä ajatuksille tulla ja mennä.

Erja Hartala
kanttori