Missä seurakunta?

Anteeksi, mutta missä on Tuusulan seurakunta?

Tämän kysymyksen esitti ulkomaalainen ystäväni ollessaan ensimmäistä kertaa sekä Suomessa että Tuusulassa.

Ajattelin oitis, että koska jumalanpalvelusta sanotaan seurakuntaelämän keskukseksi, niin sinne!

Mutta messun jälkeen ystäväni totesi ikään kuin anteeksipyydellen: "Teillä on kovin hiljainen seurakunta; ihmisethän eivät puhuneet toisilleen juuri lainkaan! Tämäkö oli Tuusulan seurakunta?"

No ei sitten. Vein hänet seuraavaksi pappilaan, työntekijöiden keskuuteen. Siellähän sitä puhetta ja yhteistä hauskanpitoa (ainakin Facebookin mukaan) tuntuu olevan.

"Ihmiset olivat kyllä mukavia, mutta yhteisö vaikutti hieman sisäänlämpiävältä. Oliko tämä tosiaan Tuusulan seurakunta?"

Tässä vaiheessa teki mieli luovuttaa. Minkälaista seurakuntaa ystäväni oikein etsi?

Entä Sinä? Missä on Sinun seurakuntasi?

Esko Makkonen