Kirkkokierros

Kirkkokierroksella Italiassa

Olen tavannut vierailla lomamatkoillani paikallisissa kirkoissa. Ihailen kirkkojen säilömää taidetta ja rauhoitun viileydessä ja hiljaisuudessa. Arvelen seurakunnan kokoa ja ikää sekä kirkon ja uskonnon merkitystä asukkaille.

Tänä kesänä lomailimme perheen kanssa Pohjois-Italiassa, jossa matkaamme varrelle osui useita suuria kirkkoja. Yksi mieleenpainuvampia on Milanon Duomo, tuomiokirkko, joka on Euroopan kolmanneksi suurin. Kirkkoa rakennettiin viiden vuosisadan ajan, ja se on taidokkaasti veistettyine marmoreineen korskea jo kaukaa katsottuna. Jono sisään kiemurtelee helteisellä aukiolla ja sisäänpyrkijöiden laukut, hameenhelman pituus ja olkapäiden paljaus tarkistetaan.

Sisätilan suuruus hämmästyttää, Tuusulan kunnan koko väkimäärä mahtuisi helpostikin kerralla Duomoon. Pelkästään lasi-ikkunoita on lähes 150, ja ne ovat jonkin väittämän mukaan maailman suurimmat laatuaan. Tällainen suuri, turismille valjastettu spektaakkelikirkko on kovin kaukainen luterilaisuuden pelkistettyyn ja vähäeleisyyteen tottuneelle. Kirkon rakentajat tuntuvat lunastavan taivaspaikkaansa kullan, marmorin ja taideteosten määrällä.

Sitäkin jään miettimään, että ketähän ne paljaat olkapäät kirkossa vaivaavat. Jumalaako?

Riita-Liisa Hahtala