Rippikouluun!

Rippikouluun!

Tätä kirjoittaessani olo on väsynyt, mutta onnellinen. Takana on kaksi viikkoa kestänyt päivärippikoulu 20 nuoren kanssa Rusutjärven leirikodissa.

Omasta konfirmaatiopäivästäni on jo aikaa kulunut hyvä tovi. Muistan kuitenkin miten jännittävää oli kirkonpenkissä odottaa, että meidät kutsutaan alttarille siunattavaksi. Muistona on Mikkelin tuomiokirkossa konfirmaation jälkeen otettu kuva, jossa kaikilla naama vähän kiiltää, mutta hymy on herkässä.

Rippikoulu on iso juttu ja tärkeä juttu meidän kirkossamme ja koko yhteiskunnassamme. Rippikoulu pitää pintansa vuosikymmenestä toiseen.

Mikä nuoria vetää rippikouluun? No, motiiveja rippikoulun käymiseen on tietenkin monenlaisia. Pääasia on kuitenkin se, että nuori saa mahdollisimman hyvää opetusta uskomme perusteista ja myös jonkinlaisen kokonaiskuvan siitä, mikä se luterilainen kirkko on, johon hänet on pienenä kastettu.

Itse sain muutama vuosi sitten olla mukana 50 vuotta sitten ripille päässeiden juhlassa. Tässä juhlassa oli aivan oma tunnelmansa ja vielä niinkin pitkän ajan jälkeen pystyi aistimaan tiettyä yhteenkuuluvuutta näiden ihmisten välillä. Erityisesti mieleeni jäi se hetki, kun juhlan aluksi sytytettiin alttaripöydälle kahdeksan kynttilää poisnukkuneiden rippikoulukavereiden muistoksi. Sitten kahvin juonnin lomassa muisteltiin ja hyvin tuntuivat entiset rippikoululaiset muistavan kaikkia hauskoja pikku yksityiskohtia omasta rippikouluajastaan.

50 vuotta sitten rippikoulua käytiin iltaisin koulun jälkeen. Opetus oli koulumaista ja vanhat pastorit saattoivat olla hyvinkin tiukkoja ja tuimia. Nykyinen leirimuotoinen rippikoulu tarjoaa tiedollisen puolen lisäksi myös runsaasti kokemuksia ja elämyksiä, mutta myös hartautta ja hiljentymistä. Meidän rippikoulun pitäjien toiveena tietysti on se, että rippikoulu olisi nuorelle hyvin myönteinen ja antoisa kokemus.

On selvä, että jokainen nuori kokee rippikoulun eri tavoin. Jollekin kokemus on neutraali: ei herätä tunteita suuntaan eikä toiseen, jollekin se voi olla jopa pettymys. Mutta joidenkin kohdalla rippikoulu voi muuttaa koko elämän, antaa suunnan ja tarkoituksen.

Aurinkoisin kesäterveisin

Sarri