Rippijuhla

Rippijuhla

Rippikoulu on evankelis-luterilaisen kirkon kasteopetusta. Rippikoulussa pohditaan yhdessä muiden kanssa elämään ja uskoon liittyviä asioita. Rippikoululainen tutustuu siihen uskoon, johon hänet on kasteessa liitetty.

Rippikoulun voi käydä

• leiririppikouluna
  • päivärippikouluna
  • yksityisrippikouluna

Rippikoulu voidaan tiivistää kolmeen sanaan: elämä, usko ja rukous. Lue lisää Tuusulan seurakunnan rippikoulusta.

Rippijuhlat ovat osa rippikoulun päätöstä konfirmaation, ehtoolliselle osallistumisen ja kodin rippijuhlan muodossa.

Rippijuhla on perhettä ja sukua kokoava juhla

Konfirmaatiojumalanpalvelus pidetään kirkossa lauantaina tai sunnuntaina aamupäivällä. Nuoren isovanhemmat ja kummit ovat konfirmaatiopäivänä kunniavieraita. Jumalanpalvelukseen ja ehtoolliselle voi osallistua myös muita lähisukulaisia ja ystäviä.

Kirkkotilaisuuden jälkeen siirrytään viettämään juhlaa nuoren kotiin. Jos rippikoululaisen vanhemmat pyytävät, rippikoulun ohjaajat ja isoset voivat käydä vierailemassa rippijuhlassa. Vierailun yhteydessä yleensä lauletaan rakkaimpia rippikoululauluja.

Monista saattaa tuntua, että rippijuhlan järjestäminen tuottaa paljon vaivaa. Näin voi olla varsinkin silloin, jos vieraita tulee paljon ja tarjoiluun halutaan satsata.

Juhlista ei kannata ottaa ylimääräistä stressiä. Rippijuhlan järjestäminen, siihen liittyvä yhteinen suunnittelu ja itse konfirmaatiopäivä, voi olla myönteinen yhteinen kokemus.

Juhlaan, esimerkiksi tarjoiluun, liittyvissä kysymyksissä kannattaa kysyä myös konfirmoitavan nuoren mielipidettä; onhan kyse nimenomaan hänen juhlastaan.

On hyvä muistaa, että juhlat voi järjestää matalallakin profiililla. Olennaisinta rippijuhlassa eivät ole ulkonaiset puitteet vaan sisältö ja yhdessäolo.