"Minä olen enkeli!"

"Minä olen enkeli!"

Perhekerhossa juteltiin ja laulettiin tällä viikolla enkeleistä. Mukana oli lapsia vauvoista 5-vuotiaisiin sekä isiä ja äitejä. Erilaisia perheitä, iloista yhteen tulemista.

Lapset saivat kertoa ajatuksiaan enkeleistä tuodessaan höyhenen enkelirasiaan. Saimme kuulla, että enkelit ovat valkoisia, lentää liihottelevat ilmassa ja suojelevat lapsia. Yksi tyttö toi höyhenensä rasiaan ja sanoi pontevasti: ”Minä olen enkeli!”

Ja minä mietin: wau, mikä ajatus! Lapset ovat juuri noin rohkeita. He osaavat rakastaa itseään, juuri niin kuin rakkauden kaksois- (tai kolmois)käskyn mukaan kuuluukin: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi (Matt. 22:36-39). Aikuiselle itsensä rakastaminen ei aina ole niin helppoa. Onneksi meillä on lapsia hyvinä esimerkkeinä!

Silti ajattelen, ettei rohkeus ja ilo omasta itsestään ole itsestäänselvyys lapsenakaan. Mietin, millaisia sanoja tämä tyttö on mahtanut kuulla itsestään. Mitä hänelle on sanottu hänen leikeistään, ilmeistään, keksinnöistään ja pelkästä olemassaolostaan, että hän voi sanoa ”minä olen enkeli”? Jotain sellaista, joka on saanut hänet uskomaan, että hän on tärkeä ja arvokas. Että hän voi olla enkelinä toisille, tehdä hyvää. Että hän on ilo. Sellaisessa omakuvassa on jotain pyhää.

Me aikuiset jätämme jälkiä lapsiin ja nuoriin ympärillämme koko ajan. Toivottavasti ne jäljet kannattelevat ainutkertaista elämän lahjaa, antavat uskoa taivaan Isän huolenpitoon ja vahvistavat toivoa hyvästä tulevaisuudesta.

Ihminen voi varmasti joskus olla toiselle enkeli. On myös turvaa ja suojelusta, joka on näkymätöntä. Emme ole maailmassa yksin, elämäämme kannatellaan.

”Maailma on kaunis. Ei pelätä turhaan. Pahan päivän varalle pyydetään varjelusta.” (Pienen iltahetki)

Tänä sunnuntaina 29.9. on kirkkovuodessa lasten ja enkelien päivä, mikkelinpäivä. Sitä vietetään eri puolilla Tuusulaa kirkkohetkissä perheiden kanssa, enkelin siipien suhinassa, elämänilossa ja lasten touhuissa. Tervetuloa kirkkoon!

Enkeleitä päivääsi,

Kaisa Aitlahti