Hei, nosta lippu salkoon

Hei, nosta lippu salkoon

Huomasitko, että tänään Suomen lippu liehuu salossa erityisen iloisesti ja vilkkaasti ja tiedätkö muuten miksi?

Tänään on tosi merkittävä päivä – Lapsen päivä.

Lapsen päivä ja sen vietto ei ole mikään uusi juttu. Jo vuonna 1954 YK:n yleiskokous suositteli kansainvälisen lapsenpäivän viettoa. Suomessa päivä on tullut kalenteriin 1990-luvulla ja vuodesta 2002 lähtien Lapsen päiväksi vakiintui 20.11. Se on myös YK:n Lastenoikeuksien julistuksen juhlapäivä.

Tänä vuonna sisäasianministeriö on määrännyt valtion laitokset liputtamaan lapsen oikeuksien päivänä ja suosittelee sitä muillekin. Myös kirkkohallitus suosittelee seurakuntia liputtamaan lapsen oikeuksien puolesta.

Hienoa, Onnea ja iloa kaikki lapset Tuusulassa, Keravalla, Järvenpäässä, Vantaalla, koko Suomessa, Filippiineillä ja koko maailmassa. Tekee mieli sanoa, olette kaikki sydämelläni ja sitä kautta myös rukouksissani.

Vantaalaisten lasten vaikuttajaryhmässä lapset miettivät perusteluja Lapsen päivän juhlimiselle. Tässä muutamia.

Lapsia pitää juhlia

• koska ilman lapsia ei ole aikuisia
  • koska äitejä ja isiä juhlitaan ja heillä on oma juhlapäivä
  • koska lapset ovat tulevia aikuisia ja koska lapset ovat tulevaisuus
  • siksi, että lapset muistetaan ja aikuiset  muistaisivat, että lapsilla on oikeuksia

Jäin miettimään tuota lasten viimeistä perustelua: ”Lapsia pitää juhlia siksi, että lapset muistetaan ja aikuiset muistaisivat, että lapsilla on oikeuksia”. Iso ja pysähdyttävä huoli lapsilla. Miten minä edistän tuon lapsen toiveen toteutumista lähipiirissäni ja vaikkapa työssäni? Siinäpä kysymys meille kaikille aikuisille.

Myös kirkossa on viime vuosina herätty kysymään lapsen oikeuksien ja osallisuuden perään. Kirkolliskokous on käsitellyt ja jättänyt kirkkohallitukselle edelleen valmisteltavaksi lapsivaikutusten arvioinnin turvaamista kirkossa. Ehdotus koskee kirkkolain luvun 25 lisäystä, jolla vahvistettaisiin mm. lasten osallisuutta, lapsen edun toteutumista, lapsen ja nuoren äänen kuulumisen varmistamista päätöksenteossa. Lakiesityksen mukainen lapsiarviointi seurakunnassa koskee lapsi-, perhe- ja nuorisotyön lisäksi tietysti koko seurakunnan toimintaa, jumalanpalvelusta, diakoniaa, rakentamista, sisustamista, ruokapalveluita jne.

Lapset ja nuoret ovat muuten aktiivisimpia seurakuntalaisia osallistuessaan säännöllisesti viikkotoimintaan, päiväkerholaiset jopa 80-100 kertaa vuodessa. Lapset eivät siis ole vain tulevaisuuden seurakuntalaisia, vaan todellisuudessa tämän päivän aktiiviosallistujia.

Tärkeään asiaan ovat kirkon miehet ja naiset havahtuneet, kun ovat ottaneet asiakseen lapsivaikutusten arvioinnin pohtimisen seurakunnissa.

Vinkki lapsen todesta ottamiseen ja nimenomaan lapsesta mallia ottamiseen tuli kyllä jo yli 2000 vuotta sitten, kun Jeesus sanoi: Sallikaa lasten tulla.

Parasta Lapsen päivää pienille ja isoille.

Kaija Sarén