Perhemessu joka sunnuntai!

Perhemessu joka sunnuntai!

Muutaman kerran vuodessa Jokelan kirkossa vietetään perhemessua.

Sellaisena sunnuntaina on kanttorin erityisen kiva lähteä töihin. Silloin tietää, että ei ole papin, suntion ja tekstinlukijan kanssa nelisin messua toimittamassa, vaan siellä on isompi joukko monenlaisissa tehtävissä.

Messua on myös suunniteltu porukalla. Mukana ovat luovat lastenohjaajat, vähän jäyhemmät pappi ja kanttori ja vapaaehtoisia seurakuntalaisia. Suntiota ja emäntää myös konsultoidaan, kun on siihen tarvetta.

Sitten tulee sunnuntai ja messun aika. Kaikessa on pyritty ottamaan huomioon perheet ja myös pienet lapset. Enpä tiedä, miltä tuntuu olla kirkon penkissä tällaisessa messussa. Meneekö vanhempien huomio kaikesta huolimatta siihen, miten saada lapset pysymään aloillaan, niin ettei kukaan häiriintyisi. Välittyykö sanan ja sakramentin siunaus äidin, isän ja lasten elämään.

No, toki muutamia kommentteja kuulin viime sunnuntain messun jälkeen: ”Oli hyvä messu ja kivaa, että ei tarvinnut pingottaa lasten puolesta.” Hyvä jos näin oli!

Voisiko meillä olla joka sunnuntai perhemessu?  Elikkä sellainen messu, jossa kaikki tuntisivat olevansa tervetulleita ja huomioon otettuja. Tällaisesta messusta on puhuttu kauan ja paljon on tehty meilläkin asian eteen.

Tällä viikolla vietetään Parahat evähät -jumalanpalveluspäiviä Seinäjoella. Siellä puhutaan jumalanpalveluksen kielestä, rukouksesta, ehtoollisesta ja yhteydestä. Saadaan myös tutustua uusiin virsiin, jotka ovat tulossa virsikirjan lisävihkoon. Päivillä kuullaan pastori Fredrik Modéusta Ruotsista, vietetään erilaisia messuja ja työskennellään työpajoissa. Mukana on myös joukko Suomen piispoista sekä muita asiantuntijoita.

Minkähänlaisia eväitä sieltä annetaan kotimatkalle mukaan?

Erja Hartala