Pääsiäisnäytelmä innolla ja ilolla Jokelassa

Pääsiäisnäytelmä innolla ja ilolla Jokelassa

Ensimmäinen pääsiäisnäytelmä Jokelan kirkossa esitettiin vuonna 1993. Aiheeltaan se oli perinteellinen passio, jossa kertoja johdatti katselijat Jeesuksen elämän viimeisten päivien läpi. Tapahtumat avautuivat katsojien eteen panoraamana. Esityksiä oli päivittäin noin 10, aamupäivällä koululaisille ja illalla muulle väelle. Esitykset olivat puolen tunnin välein ja taukoa niiden välissä oli pari minuuttia. Se oli intensiivistä menoa. Esitysten kokonaismäärässä päästiin teatteritalojen suosikkinäytelmien esitysmääriin. Ilmankos muutamat repliikit ja esiintyjien eleet ovat jääneet lähtemättömästi mieleen.

Tänä vuonna esitämme jälleen pääsiäisnäytelmää, sen uutta versiota. Esitykset ovat pääsiäislauantaina sekä molempina pääsiäispäivinä. Tämänkin ensimmäisestä esityskerrasta on jo 10 vuotta! Tuo täytyi ihan tarkistaa vanhoista kalentereista. Teksti tilattiin Anna-Mari Kaskiselta vuonna 2003. Tuloksena syntyi musiikkinäytelmä, jossa on mukana myös yhdessä laulettavia virsiä. Ohjaajana on alusta asti ollut Arto Myllärinen. Esitys kestää n. 50 minuuttia ja esityksiä on 6. Musiikki on elävää eikä äänitteiltä niin kuin ensimmäisessä versiossa 90-luvulla.

Passion tilalle on tullut ylösnousemus – helatorstaikertomus. Alkulaulu, Savinen taival, ankkuroi esityksen Jokelaan ja sen saviseen maahan. Esitys lähtee liikkeelle pääsiäisaamusta savenvalajan kodissa. Perheen tytär saa kuulla Jeesuksen nousseen kuolleesta ja suru muuttuu iloksi. Tieto leviää eteenpäin opetuslapsille ja he saavat lupauksen Pyhästä Hengestä. Esitys päättyy riemulliseen kiitosvirteen Halleluja, kiitos Herran, suuren voitonruhtinaan.

Sukupolvet vaihtuvat: uudet esittäjät ja uudet katsojat tulevat vanhojen tilalle ja rinnalle. Eräs nuori esittäjä totesi harjoituksissa: ”Muistan sen vanhan esityksen, olin silloin päiväkerhossa ja me kävimme sen katsomassa”. Nuoren esiintyjän kommentti puhutteli! Tuli mieleen Jeesuksen lähetyskäsky (Matt. 28:18-20), jota tahdotaan seurakunnassa toteuttaa:

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Tervetuloa katsomaan!

(Kiitos Kirsti, molemmat Yrjöt, molemmat Mirjat, Rainer, Pirjo, Veli, Keijo, Esko, Rauha, Heikki, Lotta, Hilkka, Ismo, Arto, Hannu, Lahja, Petri, Helena, Joni, Reijo ym. )

Esitys alkoi kaivolta, sieltä mentiin yläsaliin, jossa oli yhteinen ateria opetuslasten kanssa. Sitten Getsemanen puutarhaan, jossa Jeesus vangittiin, sitten hiilivalkealle, jossa Pietari kielsi Jeesuksen.  Sieltä  Herodeksen palatsiin ja edelleen Pilatuksen eteen. Viimein oltiin Golgatalla ja lopuksi Jeesuksen haudalla, joka aamun valjettua huomattiin tyhjäksi.