Vilskettä ja vilinää

Vilskettä ja vilinää

Kaikki on valmiina. Me työntekijät istumme juomaan kupit kahvia ennen h-hetkeä. Tunnelma on odottavainen.

Hiljakseen väkeä alkaa saapua. Isät tulevat lasten kanssa pyörillä ja äidit rattaita työntäen. Vähitellen seurakuntatalon ympäristö täytyy perheistä.

Pieni poika hihkuu isälle, että koska paloauto tulee. Se on pojan päivän kohokohta. Poni vetää kärryissä perheen pienimpiä. Kyydistä noustessa on kiva päästä rapsuttamaan ponia, vaikka kaikkein nuorimpia kyytiläisiä taitaa vähä pelottaa. Yhdessä äidin tai isän kanssa uskaltaudutaan kuitenkin ponin lähelle. Onginnassa jännitetään, että minkähänlainen kalansaalis matkaan lähtee. Saman aikaan lasten käsiin ja poskiin piirtyy perhosen ja possun kuvia. Nälän yllättäessä tarjolla on soppaa ja onneaan voi koittaa ostamalla arvan. Kirkossa kuunnellaan lastenkonserttia kun valas hotkaisi Joonaan.

Tapahtuma lähenee loppuaan ja kello tulee kaksi. Istahdamme työntekijöiden kesken uudelleen. Päälimäisenä ajatuksena on ilo lasten riemusta. Oli mukava seurata lasten aitoa intoa paloautosta tai maalatusta possusta kädessä.

Perheiden viettäessä aurinkoista sunnuntaipäivää seurakuntatalolla, tulivat he sammalla auttaneeksi ihmisiä lähellä ja kaukana. Tapahtuma tuotto käytetään tämän vuoden yhteisvastuukeräyksen kohteisiin.

Tiina Penttilä