Pitkät onkivavat

Pitkät onkivavat

Näin yhtenä yönä unen, jossa rannalla oli suuri joukko kalastajia, joilla oli erikoisen pitkät onkivavat. Yritys oli kova, mutta kukaan ei saanut kalaa, ei sintin sinttiäkään, vaikka vavat olivat valtavat. Herättyäni mietin, mitähän tuo uni mahtoi tarkoittaa. Unien selittäjänä en ole mikään Joosef, mutta yritän kuitenkin.

Seurakunnan perustehtävä on ”kalastaa” ihmisiä Jumalan valtakuntaan. Jeesushan kehotti tekemään kaikki kansat hänen opetuslapsikseen. Olemme seurakunnan työntekijöinä ja ihmisten kalastajina siis Jumalan työtovereita. Syöttinä meillä on evankeliumi, hyvä sanoma Jumalan rakkaudesta, johon yritämme saada ihmisiä tarttumaan.

Tuossa näkemässäni unessa kalastajat eivät kuitenkaan saaneet mitään hyvistä välineistä huolimatta. Mistä se mahtoi johtua? Seurakunnassakin meillä on paljon hyviä välineitä evankeliumin työhön, mutta hyvätkään välineet eivät automaattisesti auta. Mitä hyötyä on vahvasta vavasta, jos sillä ei saa mitään? Vapa on kyllä hieno, mutta tulos laiha. Seurakunnassakin voidaan tehdä hienoja suunnitelmia ja hankkia hienoja laitteita, mutta ”saalista” eli evankeliumiin tarttuvia ei silti tule.

Ei riitä se, että kalastaa hienoilla välineillä. Pitää myös ottaa selvää siitä, missä kala liikkuu. Vasta sitten voi odottaa saalista, kun kalastaja löytää kalaparven ja heittää syöttinsä tai verkkonsa sen keskelle. Pietari löysi suuren kalaparven vasta sitten, kun Jeesus häntä neuvoi.

Samalla tavalla seurakunnassakin meidän on kysyttävä Jeesukselta neuvoa. Hän sanoo: ”Ilman minua te ette saa aikaan mitään” (Joh.15:5). Jeesukselta neuvon kysymistä on se, että me rukoilemme hänen johdatustaan kaikessa mitä teemme.

On etsittävä apua Jumalalta. Pelkin ihmisvoimin evankeliumin työ ei onnistu. Mitään hyvää ei synny ilman rukousta. Kokemus osoittaa, että siellä missä on paljon rukousta, on myös paljon siunausta, missä on vähän rukousta, siellä on vähän siunausta. ”Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan.” (Jaak.5:16).

Timo Huuhtanen