Tavarat järjestykseen

Tavarat järjestykseen

Ensimmäiset hankinnat omalla palkkarahalla muistan oikein hyvin. Ne olivat piano, stereot ja pyykinpesukone. Huonekaluja ei tarvinnut heti ostaa, sillä seurakunta lainasi hetekan, pöydän ja tuoleja. Veli oli laittanut pikkuauton kuntoon, ja kotoa sain mukaan jonkin verran astioita. Näillä pääsi hyvin alkuun.

Nuo ensimmäiset hankinnat ovat osoittautuneet kestäviksi ostoksiksi. Piano ja stereot ovat vielä hyvässä kunnossa ja pesukonekin oli käytössä 16 vuotta.

Oli mukava aloittaa omaa elämää. Muistan vieläkin sen väljyyden ja vapauden tunteen. Kun muutaman vuoden kuluttua muutin toiselle paikkakunnalle, tavarat mahtuivat edelleen pienen kuorma-auton lavalle. Siellä se pianokin reissasi satoja kilometrejä pressun alla.

Nyt, monien vuosien jälkeen, haaveena on samainen väljyyden ja vapauden tunne suhteessa tavaroihin: kunpa ne kaikki mahtuisivat edelleen yhden pienen kuorma-auton lavalle!

Tuo toive on kuitenkin aivan epärealistinen. Paremminkin sopii toive: kunpa yksi muuttoauto riittäisi sitten, kun muuton aika tulee.

Nyt on aika korjata vanhaa, antaa pois, myydä kirpputorilla, heittää pois, luopua ja järjestää. Samalla tuntuu, kuin järjestäisin tilaa jollekin tärkeämmälle. Samalla, kun siivoan sotkujani, mietin voisiko kotini olla avoimempi läheisille, ystäville ja myös seurakunnan toiminnalle.

Erja Hartala