Rippikoulu
Nuoret selailevat laulukirjaa selällään.

Kuva: Kirkon kuvapankki, Suvi Sievilä

Rippikoulu

Tervetuloa ainutkertaiselle tutkimusmatkalle omaan uskoon.

Rippikouluinfo

Rippikouluun

Rippikoulukutsu lähetetään syyskuussa kaikille ensi vuonna 15 vuotta täyttäville Tuusulan seurakunnan jäsenille. Rippikouluun voivat osallistua myös seurakuntaan kuulumattomat nuoret. He voivat päättää kirkkoon liittymisestä rippikoulun aikana.

Mikäli kuusivuotiaana koulunsa aloittanut haluaa käydä rippikoulun samaan aikaan luokkakavereidensa kanna, hän tarvitsee siihen poikkeusluvan.

Rippikoulun esittelyvideo.

Rippikoulu kestää puoli vuotta

Rippikoulu toteutetaan puolen vuoden aikana. Siihen kuuluu

• Puolen vuoden mittainen tutustumisjakso. Silloin käydään erilaisissa seurakunnan tilaisuuksissa.
  • Noin viikon mittainen leirijakso tai päivärippikoulu.

Rippikoulussa

• opiskellaan omaan uskoon liittyviä asioita
  • musisoidaan
  • leikitään ja pelaillaan
  • kokoonnutaan yhteisiin hartauksiin
  • vietetään yhteistä aikaa yhteisen asian äärellä

Konfirmaatio

Konfirmaatiossa

• Rippikoulun käynyt vahvistaa itse kuuluvansa siihen kristilliseen uskoon, johon hänet on kastettu.
  • Hän myös rukoilee itse ja lähimmäistensä kanssa Jumalan vahvistusta tuolle uskolle.

Konfirmaatiomessut järjestetään pääsääntöisesti Tuusulan kirkossa. Poikkeuksena on Jokelan päivärippikoulu, jonka konfirmaatio pidetään Jokelan kirkossa

Kummit mukana konfirmaatiossa

Tuusulan seurakunnassa nuoren kummilla on oma roolinsa konfirmaatiossa. Meillä on ollut perinteenä, että nuoren kummi tai muu läheinen aikuinen osallistuu nuoren siunaamiseen alttarilla.

Mitä oikeuksia?

Konfirmaatio antaa oikeuden

• toimia kummina
  • osallistua itsenäisesti ehtoolliselle
  • asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa.
  • vihkimiseen kirkossa.

Rippikoulupastori

Kaikissa rippikoulua koskevissa asioissa voit olla yhteydessä rippikoulupastori Janne Holloon.

Janne Hollo
rippikoulupastori